OZ1IVA's FDLog simpel brugervejledning
Længe før testen
- Installer programmet.
-
Hvis du vil bruge den indbyggede morsefunktion, så skal du bygge en FD keyer.
> https://qrp.dk/fdkeyer/fdkeyer.htm
OBS: C5 skal rettes til 18uF.
-
Udfyld indstillinger.
Via menu Funktioner | Indstillinger...
-
Importer nyeste version af CTY.DAT.
Via menu Funktioner | Importer cty.dat...
Før testen
Start programmet.
Udfyld/Ret indstillinger.
Via menu Funktioner | Indstillinger...
Importer CTY.DAT, hvis der er kommet en ny.
Via menu Funktioner | Importer cty.dat...
Under testen
Vælg bånd og mode
Via menu eller ved at skrive det i call felt: SSB, CW, 10M, 80M osv...
Indtast QSO'er.
Indtastning af QSO
- Indtast call. Tryk på mellemrumstasten.
- Indtast modtaget rapport. Tryk Enter.
QSO'en valideres.
Hvis den er OK gemmes loglinien i filen.
Logfilen står kun åben imens der skrives til den.
Det mindsker risikoen for at tabe loggen ved en strøm eller computerfejl.
-
Mellemrumstasten er 'ufarlig' den cirkler mellem call, rapport og
hvis du har valgt ikke at indtaste under test klokkeslæt.
- Enter-knappen logger.
- F9 tilføjer "/QRP" til call.
- Punktum, komma eller bindestreg tilføjer "/P"´til call.
Ret QSO
Dobbeltklik på linie forat rette en QSO.
FT4/8 via WSJT JTDX UDP
- WSJT og JTDX sender UDP info ud om de QSO'er der logges.
-
Det er programmet sat default op til at modtage.
-
OBS: WSJT og JTDX er sat op til SINGLE UDP
ikke broadcast.
Man kan derfor kun modtage QSO'er i et program ad gangen.
-
Så lad være med at prøve at få det i et andet logprogram samtidigt.
-
Modtaget QSO skifter selv bånd og mode.
-
Muligvis skal jtdx/wsjt startes før FDLog.
Hjælpedialoger
Vis jeres contest call:
Vis næste qso nr:
Vis call check:
Vis totaler:
Efter testen
For de IKKE log-ansvarlige.
-
Eksporter loggen i ADIF format og aflever den til den logansvarlige.
For den logansvarlige.
[ ] Tag en sikkerhedskopi af din Log.
[ ] Importer ADIF filer fra de andre ind i din log.
[ ] Check /P.
Via menu Funktioner | Check /p...
[ ] Check Fejlliste.
Via menu Funktioner | Fejlliste...
[ ] Ret Fejl.
[ ] Generer ADIF output og indsend det til FD manager når I er enige om at loggen er klar.
Via menu Filer | Eksporter | ADIF...
[ ] Generer Html til jeres egen hjemmeside.
Via menu Filer | Eksporter | HTML...
[ ] Udskriv log, hvis du vil gemme på papir.
Via menu Filer | Udskriv...